środa, 12 listopada 2014

Samochodem przez Kanadę


Po wschodnim wybrzeżu przejechaliśmy w sumie 4 tys. kilometrów przez 3 prowincje Kanady: Quebec, Nowy Brunszwik i Nową Szkocję. Samochód spisywał się świetnie i byliśmy z niego bardzo zadowoleni. Koszt jego wypożyczenia to ok: 1300zł za 9 dni. Paliwo w Kanadzie jest tańsze niż w Polsce: ok 3,5zł za litr. Samochód zarezerwowaliśmy dwa miesiące przed wyprawą i zapłaciliśmy od razu karta kredytową. Dzięki temu załapaliśmy się na sporą zniżkę.


Wypożyczenie

Rezerwacja samochodu to dosyć kłopotliwa sprawa, ponieważ prawie każda popularna wypożyczalnia samochodów ma w sieci mnóstwo negatywnych komentarzy. Czytaliśmy o sytuacjach gdzie wypożyczalnia obciążała kartę kredytową kosztami rzekomej naprawy bądź znalezionej usterki nawet 3-4 tygodnie po oddaniu samochodu. Ciężko składać reklamacje lub wejść na drogę sądową będąc daleko poza krajem, gdzie został wypożyczony samochód. Nie wiem jaki jest odsetek takich nieuczciwych zachowań, natomiast my w celu uniknięcia kłopotów wybraliśmy jedną z droższych wypożyczalni - Avis. Podczas wypożyczenia zostaliśmy namówieni na dodatkowe ubezpieczenie np. od uszkodzeń przedniej szyby (trzeba uważać na kamyki spod kół tira, koszt wymiany przedniej szyby to około 1000 CAD), zatrzaśnięcia kluczyków czy braku benzyny pośrodku niczego (mieli dowieźć w dowolne miejsce w kraju). Zdecydowaliśmy się na nie chyba tylko dlatego, że to było nasze pierwsze wypożyczenie samochodu w Kanadzie. Następnym razem już raczej zrezygnujemy ze wszystkich dodatkowych opcji. 

Szczególną uwagę trzeba zwrócić na miejsce wypożyczenia samochodu. Samochód wypożyczony w mieście może mieć w regulaminie zakaz wyjazdu poza granice danej prowincji. Inaczej jest w przypadku wypożyczenia na lotnisku, gdzie takiego limitu przeważnie nie ma.

Jeśli odpowiednio wcześnie złoży się zamówienie na samochód to można w dobrej cenie wypożyczyć Forda Mustanga GT w wersji cabrio ; ) Przed wypożyczeniem dobrze jest porządnie sfotografować samochód (my nawet nagraliśmy filmik). Podczas oddania samochodu trzeba nalegać na to, aby przy nas sprawdził go serwisant. 

 

Droga

Drogi w Kanadzie są bardzo dobrej jakości i jazda nimi to sama przyjemność. Autostrada jest płaska jak stół i często jedzie się kilkaset kilometrów bez najmniejszego ruchu kierownicą.
Wjazd do Quebec City

Z rzeczy, o których warto pamiętać:
  • Nawigacja to podstawa! Jak mieć ją zupełnie za darmo piszę pod koniec poprzedniego posta.
  • Skręt w prawo można zrobić na każdym skrzyżowaniu i nie ma oznaczeń takich jak u nas czyli zielonej strzałki, na niektórych skrzyżowaniach pojawiają się wyłącznie zakazy takich skrętów.
  • Pojawiają się skrzyżowania typu All-way-stop, gdzie wszystkie drogi są równorzędne i nie ma sygnalizacji świetlnej. Każdy samochód zobligowany jest tutaj do zatrzymania. Takie skrzyżowania występują tylko w kilku krajach na świecie. O kolejności przejazdu decyduje kolejność dojechania do skrzyżowania. W razie sytuacji trudnej do rozstrzygnięcia pierwszeństwo ma pojazd z prawej strony.
  • Oznaczenia przy drodze są tak jasne, że wystarczy naprawdę podstawowa znajomość angielskiego, żeby się połapać.
  • W dzielnicach francuskich nawet znak STOP ma napis w dwóch językach.
  • Mandaty w Kanadzie są bardzo wysokie, a w strefach budowy oraz przy kluczowych obiektach (work zones / school zones) liczą się podwójnie. Wszystkie strefy są dokładnie oznaczone.
  • Maksymalna prędkość na kanadyjskiej autostradzie to 100-110 km/h, w zależności od prowincji. Jest to dosyć uciążliwe, ponieważ często warunki na drodze pozwalały na bezpieczną podróż ze zdecydowanie wyższą prędkością. Co ciekawe - Kanadyjczycy bardzo przestrzegają tych przepisów i po autostradzie szerokiej jak pas startowy dla samolotów jadą w sznureczku prawym pasem! :D

Ciekawostki:

  • Podczas jazdy mijaliśmy wiele ciekawych obiektów. Widzieliśmy m.in. przewożony DOM (dwupiętrowy), skrzydło wiatraka z elektrowni wiatrowej (jechało w otoczeniu kilku wozów policyjnych), a nawet olbrzymią łódź.
  • Podczas jazdy Transcanada Highway pojawiają się oryginalne slogany (chyba po to aby trochę rozbudzić kierowców, którzy jadą po parę godzin idealnie prostą drogą)
    Zdjęcie z sieci
  • Autostrada oddzielona jest od lasów wysoką siatką i nie ma ona wcale chronić natury przed ingerencją ludzi. Cel jest zupełnie odwrotny. Siatka ma zabezpieczać kierowców przed dzikimi zwierzętami, które często wybiegają z lasów wprost pod koła samochodu. Niestety nie była ona skuteczna dla drobnych zwierząt. Wiewiórki co chwilę przecinały nam drogę. Na poboczach widać było też całą masę rozjechanych zwierzątek.
  • Jako członkini działu logistyki rynkowej nie mogłam nie zauważyć jak piękne ciężarówki jeździły po drogach Kanady. Sami zobaczcie te śliczności. 
  • Samochody w Kanadzie mają tablice rejestracyjne wyłącznie z tyłu. Oprócz standardowych numerów zawsze znajduje się na nich również nazwa prowincji.

 A na koniec zjazd Mustangów w Nowej Szkocji :)


Całuję, pozdrawiam i po raz kolejny zachęcam do kontaktu!

PS. W najbliższą sobotę będę na Targach Podróżniczych w Hali Torwar w Warszawie. Jeżeli i Wy się wybieracie - spotkajmy się tam :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz